وكيل خوب
 

طلاق توافقي

در اين نوع طلاق همه چيز به توافق زن و شوهر بستگي دارد و معمولا زن و شوهر پس از توافق در مسائل مربوط به زندگي مشترك از جمله مهريه، نفقه، جهيزيه و در صورت داشتن فرزند مشترك، حضانت فرزند، براي طلاق توافقي اقدام ميكنند. اخذ وكيل پايه يك مي‌تواند به تسهيل اين روند كمك شاياني كند.


طلاق توافقي در آمار نشان مي‌دهد چيزي بيش از 30 تا 40 درصد طلاق‌ها است . دليل اين امر را مي‌توان از سويي در تمايل زوجين بر دوري از دعوا، جنجال، برخوردها، عكس‏‌العمل‌هاي نامعقول و اتلاف وقت بيشتر در دادگاه‌ها دانست .

طلاق توافقي

طلاق توافقي طلاق توافقي

 

طلاق توافقي زماني شكل مي گيرد كه زوجين به اين نتيجه مي رسند كه زندگي آن ها به بن بست رسيده و ديگر توان زندگي با يكديگر را نخواهند داشت. اين نوع طلاق بيشتر براي دوري از سر و صدا، جنجال هاي بي مورد در جلسات دادگاه و جدا شدن سريع زوجين است.  براي انجام طلاق توافقي همه مسائل مربوط به زوجين از جمله نفقه، حضانت فرزندان، مهريه ، جهيريه و... بايد به توافق برسند. در طلاق توافقي زوجين بهتر است براي دست يابي به نتيجه بهتر و سريع تر اقدام به اخذ وكيل پايه يك كنند.  براي جاري شدن صيغه طلاق توافقي، زن و شوهر بايد با شناسنامه و عقد ‌نامه به دادگاه رفته و فرم درخواست را پر و درخواست را طبق روال معمول به دادگاه تقديم كنند. دادگاه زوجين را مكلف به انتخاب داور از ميان بستگان خود مي كند. اين داوران بايد با زوجين مذاكره و تلاش را در جهت مصالحه و اصلاح روابط آن ها كنند. اگر داوران نتوانند زوجين را به سازش متقاعد كنند بايد به دادگاه اين گزارش را بدهند. دادگاه نيز براساس توافق زوجين گواهي عدم امكان سازش را صادر كرده و زوجين مي توانند با ارائه گواهي به دفترخانه طلاق، صيغه طلاق را جاري و ثبت كنند. گواهي عدم امكان سازش 3 ماه اعتبار دارد.

 

معايب طلاق توافقي

طلاق يكي از بزرگترين آسيب‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شود كه صدمات جبران ناپذيري را براي زن و مرد و فرزندان برجاي مي‌گذارد. با توجه به اينكه اين نوع طلاق سريع تر از روش هاي معمولي طلاق است، احتمال تصميم گيري هاي نادرست و پشيماني بعد از طلاق بسيار زياد است. در طلاق توافقي زوجين هر كدام دلايلي براي طلاق توافقي دارند. زنان مهم ترين دلايل خود را براي طلاق توافقي، فحاشي و ضـرب وشتم توسط شوهر، تنفر از شوهر، ناسازگاري، توجه نكردن شوهر به خواسته ها و توقعات همسر، دخالت خـانواده شـوهر، عـدم تحمل شوهر و لجبازي هاي او را برشمرده اند. در مقابل مردان نيز علاقه نداشتن به زن، بدبيني به زن، تمكين نكردن، استقلال نداشتن زن (وابستگي به خانواده)، علاقه نداشتن به همسر، دخالت اطرافيان و ناآگاهانه بودن ازدواج را به عنوان دلايل طلاق مطرح مي كنند.

ازديگر معايب طلاق توافقي آن است كه شوهر هيچ اجباري براي آمدن به محضر پس از صدور حكم ندارد. براي حل اين مشكل بايد طرفين رفتن به محضر را به عنوان جزيي از تعهدات خود ذكر كنند تا دادگاه بتواند طرفين را براي رفتن به محر ملزم كند. 

 

مزاياي طلاق توافقي

  • زمان صدور گواهي مربوط براي جواز اجراي طلاق كوتاه است.
  • عدم تشكيل پرونده‌هاي متعدد در دادگستري.
  • از رجوع مكرر زوجين به محل دادگستري جلوگيري مي شود.
  • با توجه به اينكه دخالت طرفين كم مي شود، طلاق و صدور گواهي‌ عدم سازش سريع تر شكل مي گيرد.
  • درگيري كمتر و كاهش تنش بينابين خانواده‌هاي زوجين و فرزندان.
  • مدت‌ دار بودن اين گواهي در عرض 3 ماه كه سبب حفظ دوام عقد نكاح است در حالي‌ كه در حكم طلاق، كه بدون مدت اجرايي است هر لحظه دوام زندگي تهديد مي‌شود.

    با تمام مزايا و معايب اين طلاق، بايد گفت كه طلاق توافقي در حالي كه زوجين واقعا تصميم به طلاق گرفته باشند بهترين و پخته ترين راه حل مشكل است. طلاق توافقي در اين شرايط بهترين انتخاب است زيرا اين راه مي تواند فرصتي دوباره براي آغاز بهتر زندگي باشد. اگرچه نبايد به خاطر كوچك ترين اختلاف و مشاجره تصميم عجولانه به طلاق گرفت. 

طلاق توافقي در دوران عقد

اگر منظور از دوران عقد، عدم نزديكي و رابطه ي زناشويي بين زوجين باشد به هنگام طلاق چه از نوع توافقي و چه از جانب هر كدام از زوجين، مهريه نصف خواهد شد. اين شرايط زماني تغيير خواهد كرد كه توافق ديگري در بين زوجين باشد. به عنوان مثال زوجه ادعايي در خصوص مهريه نداشته و يا در قبال طلاق توافقي آن را بذل مي كند.

در هر صورت بايد گفت كه طلاق توافقي به توافق طرفين وابسته بوده و بر سر هر چه كه به توافق برسند دادگاه همان را به عنوان ملاك مورد عمل قرار مي دهد.

در طلاق هاي توافقي كه در آن ها بين زوجين رابطه زناشويي شكل نگرفته است، بايد يك نكته رعايت شود. اين نكته اين است كه در هنگام مراجعه براي طلاق بايد گفته شود كه زوجه كل مهريه استحقاقي را در قبال طلاق بذل مي كند. زيرا همان طور كه توضيح داده شد به هنگام طلاق در اين شرايط حق زوجه باكره فقط نصف مهريه اي است كه در سند نكاحيه نوشته شده است.

رويه موجود در دادگاه هاي خانواده تهران بر اين است كه اگر زوجه مدعي بكارت شود از سوي دادگاه به پزشكي قانوني جهت معاينه ارجاع داده خواهد و در صورت تاييد بكارت و عدم نزديكي اين امر در راي دادگاه تاثير گذار خواهد بود. اگرچه در بعضي از شهرستان ها اقرار زوجين مبني بر عدم نزديكي را كافي مي دانند.

بهتر است بدانيد كه در صورتي كه زوجه دوشيزه باشد پس از ثبت طلاق، زوجه حق رجوع به مهريه را نخواهد داشت. علاوه بر اين موضوع زوجين با مراجعه به اداره ثبت احوال مي توانند شناسنامه جديدي اخذ نمايند كه در آن نام همسر قبلي و طلاق در آن نوشته نشده باشد.

طلاق توافقي در كانادا

زوجين بايد توافق نامه خود به به دادگاه خانواده درخواست طلاق توافقي را مطرح كنند. اين توافق نامه زماني قابل طرح خواهد بود كه زوجين به مدت يكسال با يكديگر زندگي نكرده باشند. وكيل خانواده در كانادا بايد با تنظيم پيش نويس توافق نامه بين زوجين تكليف تمامي حقوق و امور بين زوجين از جمله تقسيم اموال، حضانت ، نفقه و مهريه را مشخص كرده و به دادگاه خانواده تقديم كند.

حضانت فرزندان و طلاق توافقي

بر طبق قوانين طلاق حضانت فرزندان تا سن 7 سالگي چه دختر و چه پسر با مادر است و پس از آن بر عهده پدر بوده و نفقه فرزندان در اين مدت هم بر عهده پدر است مگر اينكه پدر يا مادر صلاحيت نگهداري فرزندان را نداشته باشند كه در آن صورت دادگاه مصلحت فرزندان را براي حضانت ملاك قرار مي دهد.

در طلاق توافقي كه اصل بر توافق طرفين است دادگاه به موضوع حضانت فرزندان ورود پيدا نمي كند زيرا طبق شرايط اين طلاق بايد والدين قبل از انجام طلاق در اين موارد به توافق رسيده باشند. در طلاق توافقي زوجين مي توانند به اشكال مختلف با يكديگر در خصوص حضانت فرزندان به توافق برسند. به طور مثال فرزند دختر نزد مادر و فرزند پسر نزد پدر باشد يا دختر تا سن 10 سالگي و پسر تا 12 سالگي نزد مادر باشد. بايد گفت كه در هر حال نفقه فرزندان بر عهده پدر است مگر اينكه زوجين در خصوص نفقه فرزندان هم به شكل ديگري با يكديگر به توافق برسند. توجه داشته باشيد توافق زوجين مبني بر اين كه حضانت بر عهده چه كسي باشد به اين معنا نيست كه ديگر هيچ وقت نمي توان حضانت را باز پس گرفت. بعد از طلاق اگر به هر دليل قانوني و موجه طرف ديگر كه حضانت را برعهده نگرفته، ثابت كند كه سلامت جسماني، روحي و تربيتي فرزند در خطر بوده و طرف مقابل صلاحيت نگهداري فرزند را ندارد مي تواند از دادگاه تقاضاي سلب حضانت كند.

مطالبه مهريه در طلاق توافقي

يكي از مسائل مهمي كه معمولا در طلاق توافقي مطرح مي شود ، مطالبه ي مهريه است . همان طور كه در تعريف طلاق توافقي گفته شد ، زوجين بايد بر سر مسئله مهريه با يكديگر به توافق برسند ، زيرا دادگاه بر اساس توافقي كه زوجين بر سر مهريه داشته اند ، حكم صادر مي كند . 
نكته اگر زن مهريه خود را به صورت چك و يا سفته دريافت كند ، و اين چك و يا سفته وصول نشود ، زن بايد مدارك لازم جهت اثبات اين موضوع را به دادگاه تقديم كند تا در صورت قطعيت ، حكم جلب و توقيف اموال زوج صادر شود .

مدت زمان طلاق توافقي

در طلاق توافقي چون زوجين در تمامي مسائل مربوط به زندگي مشترك خود به توافق رسيده اند ، دادگاه در رسيدگي به پرونده آن ها سختگيري زيادي را نمي كند و در مدت زمان كوتاهي حكم طلاق را صادر مي كند . اين روند معمولا در تمامي شهرهاي ايران صادق است . به طور مثال در شهر تهران شعبه هاي دادگاه ها خانواده از يك روند ثابت براي صدور حكم طلاق استفاده مي كنند . اين روند اگر توسط يك وكيل پايه يك انجام شود ، معمولا بين يك هفته تا 4 روز كاري به طول مي انجامد . نكته به طور معمول اگر از 25 هر ماه تا ابتداي ماه بعد ، در خواست طلاق توافقي ثبت شود ، پرونده مذكور ارجاع داده نمي شود ، بنابراين ممكن است مدت زمان صدور حكم براي طلاق توافقي كمي طولاني تر شود .

وكالت طلاق توافقي

چنانچه زوجين در مورد مسائل مالي و غير مالي به توافق رسيده باشند يا در موارد ديگري كه زن از همسر خود وكالت نامه اي گرفته تا چناچه زماني تصميم به جدايي گرفت بتواند از آن استفاده كند. اين وكالتنامه ها در دفتر اسناد رسمي تنظيم گشته و شروط نوشته شده در آن از سوي سر دفتر كه فردي بي طرف است تنظيم مي گردد. به ياد داشته باشيد كه قبل از تنظيم آن را مطالعه و پس از توافق در مورد بند و شروط آن را امضا كنيد.
در اين نوع از وكالتنامه ها زوج بايد توجه كند كه همسرش با استفاده از وكالتنامه اي كه در دست دارد مي تواند اقدام به طلاق نمايد. نكته مهم اين است كه وي حق دارد با اخذ مهريه و يا بذل قسمتي از آن خود را مطلقه كند و زوج پس از طلاق بايد مهريه توافق شده در وكالت نامه را بپردازد. بايد توجه كرد كه در وكالتنامه بايد توافقات صريحا اعلام شوند. اين توافقات شامل مسائلي مهريه ، نفقه، جهيزيه، اجرت المثل دوران زناشويي، حضانت فرزندان و حق ملاقات آن ها مي شود.

طلاق توافقي توسط وكيل

با توجه به اين كه طلاق توافقي نسبت به ديگر راه هاي طلاق سريع تر رخ مي دهد مي توان براي جلوگيري از نزاع و درگيري و عدم برخورد طرفين در طي فرآيند در طي فرآيند طلاق به اخذ وكيل اقدام كرد.

 

مزاياي طلاق توافقي توسط وكيل

مزاياي انجام طلاق توسط وكيلمزاياي انجام طلاق توسط وكيل


    انجام مراحل طلاق توافقي توسط وكيل به دليل آشنا بودن به شعب دادگاه و رويه آن ها ظرف مدت هفت تا ده روز كاري  و حتي كمتر انجام خواهد شد.
    در صورت اختيار وكيل پايه يك نيازي به حضور طرفي كه وكيل دارد در تمام مراحل طلاق توافقي دادگاه نيست.
    عده اي از مردم با توجه به شخصيت، شغل و ساير مسايل معتقدند كه اگر در مجتمع قضايي خصوصا دادگاه خانواده حضور پيدا كنند چه بسا كه با شخص آشنا و يا از اقوام رو به رو شوند و اين به زعم آن ها براي آبرويشان خوب نيست ، گذشته از درست و غلط بودن اين اعتقاد كه جنبه شخصي دارد، بودن وكيل به جاي موكل اين مشكل را حل مي كند.
    بي شك يكي از آسان ترين و سريع ترين پرونده ها طلاق توافقي است، اما اهل فن مي دانند در جايي كه توافق هاي زوجين زياد مدت دار و يا پيچيده است، نياز به كسي است كه از اطلاعات حقوقي كافي برخوردار باشد و به ظرايف طلاق توافقي آگاه باشد. لذا توصيه بر اين است كه حتي الامكان در تمام مراحل از وكيل پايه يك استفاده كنيد.
    قابل ذكر است كه گاهي در هنگام طلاق بين بعضي از زوجين بي اعتمادي شديد وجود دارد و زوجين بيم آن را دارند كه طرف مقابل ممكن است اصطلاحا سر او كلاه بگذارد. براي جلوگيري از اين موضوع، داشتن وكيل بهترين راه حل است.
    توافقات زن و مرد در طلاق توافقي توسط وكيل صورت جلسه و مطابق آن حكم صادر ميشود.
    اجراي صيغه طلاق هم بدون حضور زن و مرد و توسط وكيل صورت  مي گيرد.

 

تشريفات طلاق توافقي در قانون جديد


بايد گفت كه قانون حمايت خانواده بسياري از مقررات گذشته در خصوص ازدواج و طلاق را نسخ كرده است. در قانون جديد حمايت خانواده در صورتي كه زوجين متقاضي طلاق توافقي باشند، دادگاه موضوع را به مركز مشاوره خانواده ارجاع داده و طرفين مي‌توانند تقاضاي طلاق توافقي را از ابتدا در مراكز مذكور مطرح كنند. در صورت منصرف نشدن متقاضي از طلاق، مركز مشاوره خانواده موارد توافق براي اتخاذ تصميم نهايي را به دادگاه منعكس مي‌كند.

در صورتي كه طلاق توافقي به درخواست زوجه باشد، دادگاه مطابق قانون به صدور حكم الزام زوج به طلاق يا احراز شرايط اعمال وكالت در طلاق مبادرت مي‌كند. اگر طلاق توافقي به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور گواهي عدم امكان سازش اقدام مي نمايد. در تمامي موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقي، دادگاه بايد به منظور ايجاد صلح و سازش موضوع را به داوري ارجاع كند. دادگاه در اين موارد بايد با توجه به نظر داوران رأي صادر مي كند. اگر نظر داوران را نپذيرد بايد با ذكر دليل آن را رد كند.

 

نكته هاي مهم در طلاق توافقي


    بايد توجه داشته باشيد كه در طلاق توافقي يك وكيل پايه يك نمي تواند هم از طرف زوج و هم از طرف زوجه وكالت بپذيريد.
    اگر زوجه از زوج وكالت طلاق را داشته باشد وكيل پايه يك دادگستري در حقيقت وكيل با واسطه ي زوج خواهد بود. در نتيجه حضور زوجه در دادگاه و امضاي دادخواست و ساير مدارك از طرف او الزامي است. در غير اين صورت بايد هر كدام از طرفين دو نفر وكيل دادگستري براي انجام فرآيند طلاق توافقي خود وكالت بدهند.

    گواهي عدم امكان سازش سه ماه اعتبار داشته و پس از سه ماه اگر طرفين اقدام نكنند، باطل مي شوند.

اسناد لازم جهت طلاق توافقي



براي انجام و ثبت هر گونه طلاق در دفاتر رسمي طلاق بايد از دادگاه گواهي عدم امكان سازش را دريافت كنيد و سپس گواهي را به دفاتر طلاق براي ثبت رسمي و صدور طلاقنامه ارائه نماييد.

مدارك ذيل به پيوست دادخواست طلاق توافقي توسط خود شما يا وكيل شما تقديم مي شود:

    سند ازدواج.
    شناسنامه يا كارت ملي زوج.
    شناسنامه يا كارت ملي زوجه.
    وكالت نامه محضري طلاق ( الزامي نيست، فقط در صورت اعطاي وكالت در طلاق ).
    توافق مبني بر نحوه پرداخت يا بذل مهريه، نفقه و تعيين تكليف حضانت فرزند مشترك.
    نظر واحد مشاوره خانواده در دادگاه.
    گواهي عدم بارداري زوجه.

 

مراحل طلاق توافقي


براي انجام طلاق توافقي هر يك از زوجين و يا وكيل آن ها ، بايد علاوه بر ذكر توافقات دو طرف در مسائل مهريه و نفقه و حضانت فرزند و … در دادخواست طلاق توافقي، كپي شناسنامه زوجين و كپي عقدنامه را ضميمه دادخواست زوجين كنند و براي ثبت طلاق به دادگاه خانواده مراجعه كنند.


مراحل طلاق توافقي


پس از ثبت دادخواست طلاق توافقي دادگاه از زوجه مي خواهد گواهي عدم حمل و آزمايش بارداري را ارائه دهد. سپس طرفين به واحد مشاوه دادگاه خانواده ارجاع داده شده، تا نظر مشاور هم ضميمه دادخواست طلاق توافقي زوجين گردد. زماني كه مدارك لازم دادگاه جهت صدور گواهي عدم امكان سازش آماده شد زوجين مي توانند با مراجعه به دفاتر رسمي طلاق براي اجرا و ثبت حكم طلاق توافقي اقدام كنند. اين مراحل تقريبا يك هفته تا ده روز طول مي كشد. پس از آن زوجين مي توانند با مراجعه به يكي از دفتر خانه هاي طلاق اقدام به ثبت رسمي طلاق نمايند. گواهي عدم بارداري نيز بايد به دفترخانه طلاق ارائه شود.

مدارك لازم جهت طلاق توافقي

  1. اصل سند ازدواج و در صورت نبود آن بايد رونوشتي از دفترخانه محل انعقاد عقد نكاح دريافت كنيد.
  2. اصل شناسنامه زن و مرد
  3. كپي كارت ملي زن و مرد

 

نمونه دادخواست طلاق توافقي – متن دادخواست طلاق توافقي

خواهان خانم/آقاي…
خوانده خانم/آقاي…
وكيل  
خواسته طلاق توافقي
دلايل و منضمات 1.عقد نامه

2.شناسنامه زوجين

3.كارت ملي زوجين

رياست محترم دادگاه هاي خانواده تهران

با سلام احتراما اينجانبان بر طبق كپي مصدق عقدنامه پيوست از مورخ در عقد نكاح دائم يكديگر مي باشيم كه به دليل عدم تفاهم اخلاقي تمايل به جدايي و طلاق داريم. لذا از محضر محترمتان صدور گواهي عدم امكان سازش ( طلاق توافقي ) مورد استدعاست.

امضاء

نمونه دادخواست طلاق توافقي با بيان جزئيات توافق

خواهان خانم/آقاي…
خوانده خانم/آقاي…
وكيل  
خواسته طلاق توافقي
دلايل و منضمات 1.عقد نامه 

2.شناسنامه زوجين

3.كارت ملي زوجين

رياست محترم دادگاه هاي خانواده تهران

با سلام احتراما به استحضار مي رساند كه اينجانبان بر طبق سند نكاحيه شماره…. دفتر خانه…. اصفهان در عقد نكاح دائم يكديگر مي باشيم ولي به دليل اختلافات في ما بين از دادگاه تقاضاي طلاق توافقي داريم و در اين راستا از كل مهريه كه 314 سكه بهار آزادي مي باشد 214 سكه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل مي شود و زوج قبول بذل دارد و 110 سكه باقي مانده به صورت ماهانه دو سكه پرداخت مي گردد. فرزند مشترك دختر 5 ساله در حضانت مادر ( زوجه ) است و نفقه ايشان ماهانه چهارصد هزار تومان برعهده زوج مي باشد. جهيزيه زوجه تا قبل از اجراي صيغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجين ديگر ادعايي نسبت به هم ندارند لذا صدور گواهي عدم امكان سازش ( طلاق توافقي ) مورد استدعاست.

امضا

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۹ اسفند ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۲۱:۰۹ ] [ وكيل ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 305
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب