وكيل خوب
 

مطالبه مهريه

پيش از ادامه مطلب مطالبه مهريه بهتر است ابتدا تعريفي از مهريه و تاريخچه آن داشته باشيم سپس به بيان شرايط مطالبه مي پردازيم.

مهريه چيست؟

مهريه چيستمهريه چيست


مهريه در قرآن به صداق و نحله تعبير شده است از اين رو در جوامع اسلامي جايگاهي ويژه دارد. صداق به معناي صداقت مرد و نحله به معناي هديه يا پيشكش است. صداق و نحله در واقع بر عزت نفس زن، جايگاه شاخص و ممتاز او در جامعه و خانواده، علاقه و احترامي كه توسط مرد بايد به او گذاشته شود تاكيد مي كند. مهريه در واقع مالي است كه به هنگام جاري شدن عقد نكاح به عنوام هديه از طرف زوج به او تعلق مي گيرد. از همان لحظه جاري شدن عقد نكاح مالكيت مهريه از آن زن بوده و مي تواند آن را طلب كند.


تاريخچه مهريه


در پيدايش مهريه مراحل مختلفي رخ داد كه مي توان از آن ها به دوره ي مادر شاهي و پدر شاهي اشاره كرد. در مراحل اوليه، مرد به عنوان طفيلي زن زندگي مي كرد و خدمتكار زن بود، در اين دوره زن بر مرد حكومت مي كرده است. در مرحله بعد كه حكومت به دست مرد افتاد، مرد زن را از قبيله ديگر مي ربود. در مرحله سوم مرد براي اينكه زن را به چنگ آورد به خانه پدر زن رفته و سال ها براي او كار مي كرده است. در مرحله چهارم مرد مبلغي به عنوان "پيشكش" تقديم پدر زن مي كرده است و رسم مهر از اينجا ناشي شد.
نهايتا در مرحله پنجم مرد هنگام ازدواج يك "پيشكشي و يا مهر" تقديم خود زن مي كند و هيچ يك از والدين حقي به آن هديه ندارند. زن در حالي كه از مرد پيشكشي دريافت كرده و حق مطالبه مهريه را دارد، استقلال اجتماعي و اقتصادي خود را داشته و به اراده خود شوهر انتخاب مي كند. نتيجه كار و زحمتش به خودش تعلق دارد نه به ديگري و در معاملات حقوقي خود احتياجي به قيوميت مرد ندارد. مرد از لحاظ بهره برداري از زن، فقط حق دارد در ايام زناشويي از وصال او بهره مند شود و مكلف است مادامي كه زناشويي ادامه دارد، زندگي او را در حدود امكانات خود تامين نمايد. اين همان مرحله اي است كه مورد قبول اسلام است.


شرايط مهر كردن


مهريه براي طلب شدن بايد شامل شرايطي شود. در واقع مهريه اي قابل طلب كردن است كه معقول باشد. علاوه بر معقول بودن، زوج بايد توان فراهم آوردن مهريه را داشته باشد و مهريه بايد امكان تملك را داشته باشد به طور مثال شما نمي توانيد جنگل هاي مازندران را مهريه كنيد. علاوه بر شرايط مهريه، مطالبه آن نيز شرايط خاصي دارد كه به ذكر آن خواهيم پرداخت.


شرايط مطالبه مهريه

شرايط مطالبه مهريهشرايط مطالبه مهريه


بايد گفت كه آشنايي زن به حق ‌و حقوق خود و اقدام قانوني به جا و سريع از مهم‌ ترين عوامل در طرح داد خواست مطالبه مهريه مي‌باشد. شما مي توانيد به تجربه ما در مطالبه مهريه و حفظ حقوق قانوني شما اعتماد كنيد. ما با عقد قرار دادي منصفانه به شما اين اطمينان خاطر را مي دهيم كه تمام تلاش خود را در جهت حاصل شدن بهترين نتيجه خواهيم كرد. 
در مطالبه مهريه بايد دانست كه مهريه از كدام نوع است.


انواع مهريه


در مطالبه مهريه بايد توجه كرد كه مهريه از كدام نوع است. در اين جا به بيان انواع مهريه مي پردازيم.


مهر المسمّي


اين نوع از مهر مي تواند شامل خانه، ماشين، پول، طلا و ... كه ارزش اقتصادي يا تملكي دارند، مي گردد. اين نوع از مهريه به مهر درخواستي كه در زمان عقد با توافق زن و مرد تعيين شده، گفته مي شود. در ازدواج دائم ضرورت مشخص و ثبت شدن مهريه پيش از عقد وجود نداشته و مي توان پس از عقد با توافق زوجين مهريه را ثبت كرد. البته بايد دانست كه پس از اتمام عقد زن مالك تمام مهريه بوده و مي تواند در هر زماني آن را از مرد طلب كند.


مهر المثل


نوع ديگري از مهريه مهر المثل است. اين نوع از مهريه زماني به زن تعلق مي گيرد كه مدت زماني از ازدواج گذشته و مهر المسمي هنوز تعيين نشده است. اين نوع از مهريه با نظر دادگاه و با توجه به سن، موقعيت، جايگاه اجتماعي و شرايط زماني تعيين مي گردد. 
شرايط دقيق تر اين نوع مطالبه مهريه را مي توان شامل موضوعات زير دانست.
رابطه ي زناشويي رخ داده باشد ولي مهر المسمّي تعيين نشده باشد و يا در عقد شرط عدم مهر باشد، باز هم بعد از رابطه‌ي زناشويي در مطالبه مهريه ، مهرالمثل به زن تعلق مي‌گيرد.
اگر بنا به شرايطي مهر المسمّي تعيين شده باطل گردد يا ازرش اقتصادي مالي نداشته باشد آنگاه مهر المثل تعلق مي گيرد.

مَهرالمُتعِه


در مهر المثل گفته شد، مهريه با توجه به وضعيت و شرايط زن تعيين مي گردد اما در مهر المتعه مهريه با توجه به وضعيت اقتصادي مرد مشخص مي شود. اين نوع از مهريه زماني به زن تعلق مي گيرد كه در عقد نكاح مهريه ذكر نشده باشد و شوهر قبل از نزديكي، زن خود را طلاق دهد.


درخواست مطالبه مهريه


در صورتي كه مهريه به صورت پول نقد، طلا و سكه باشد زن مي تواند با مراجعه به دفتر ازدواج يا اداره ثبت اسناد محل ازدواج درخواست مطالبه مهريه خود را اعلام كند. پس از ابلاغ اجراييه ي مطالبه مهريه، زوج فرصت دارد كه تا ظرف 10 روز مهريه زوجه را بپردازد. زن نيز در فرآيند مطالبه مي تواند تقاضاي توقيف اموال، حساب هاي بانكي و حقوق مرد را از موسسه ها و سازمان هاي دولتي يا خصوصي داشته باشد. توقيف حقوق تا زماني كه زن و شوهر با يكديگرزندگي مي كنند به اندازه يك چهارم و زماني كه از يكديگر جدا شوند به اندازه يك سوم از آن خواهد بود.


روش هاي مطالبه مهريه


مهريه به دو طريق از طرف زوجه قابل وصول است.


مطالبه مهريه از طريق مراجعه به دادگستري

مطالبه مهريه از طريق دادگستريمطالبه مهريه از طريق دادگستري

 

زن با مراجعه به دادگاه درخواستي جهت مطالبه مهريه خود ارائه مي كند. دادخواست حقوقي مهريه به وكيل پايه يك داده شده و زن مي تواند به طور همزمان تقاضاي توقيف اموال همسرش را داشته باشد. در دادخواست مطالبه مهريه زن مهريه، هزينه ابطال تمبر و حق الوكاله وكيل پايه يك را مطالبه مي كند. بايد گفت كه هزينه تمبر به ازاي يك ميليون تومان اول مهريه، پانزده هزار تومان و بابت مابقي مهريه به ازاي هر يك ميليون، بيست هزار تومان تمبر الصاق مي گردد.


مطالبه مهريه از طريق اجراي ثبت اسناد


زن از طريق اجراي ثبت اسناد رسمي مهريه خود را مطالبه مي كند. در اين روش سند ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضاي صدور اجرائيه مي كند. سپس با اجرائيه به اداره ثبت مراجعه و مهريه خود را مطالبه مي كند كه البته به ميزان نيم عشر دولتي هزينه اجرايي پرداخت مي نمايد كه بعداً اين هزينه از شوهر اخذ خواهد گرديد. اموال منقول و غيرمنقول به شرط اينكه جزء مستثنيات دين نباشد توقيف مي گردند. در ادامه بهتر است بدانيد كه :
• زوجه مي تواند زوج را از كشور ممنوع الخروج كند. براي ممنوع الخروج شدن زوج، زن بايد فرم ممنوع الخروجي را از همان اداره اي كه دادخواست مطالبه مهريه را مطرح كرده، دريافت و تكميل كند. در اين فرم بايد قيد كنيد كه نسبت به چه ميزاني از مطالبه مهريه درخواست ممنوع الخروج شدن زوج را داريد، زيرا هر ميزان از مهريه را كه در اين فرم قيد كنيد ديگر نسبت به آن نمي توانيد تقاضاي توقيف اموال را داشته باشيد .
• توقيف اموال همان طور كه گفته شد نبايد جزء مستثنيات دين باشند.
• اگر زوج پس از ابلاغ اجرائيه اموال خود را به قصد فرار از دين به دوستان و آشنايان انتقال دهد در صورت شكايت و اثبات آن، او مشمول مجازات مرقوم در ماده 4 قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي مي شود. زوج براي ابطال معامله انجام شده مي تواند از مجراهاي حقوقي اقدام كند.


معايب مطالبه مهريه از اين طريق ثبت اسناد


1- در مطالبه مهريه از طريق ثبت زوجه ممكن است دچار ضرر مالي شود زيرا در اين روش به افزايش قيمت سكه توجه نمي كند. اگرچه بايد گفت دادگاه قيمت زمان اجراي حكم را در مطالبه مهريه ملاك مي داند.
2- در مطالبه مهريه از طريق اجراي ثبت نمي توان زوج را به زندان انداخت اما در شيوه ي دادگاه و طبق ماده ي 2 قانون نحوه ي اجراي محكوميت هاي مالي مي توان زوج را زنداني كرد.


مزاياي مطالبه مهريه از طريق ثبت اسناد


1- شيوه ي اجراي ثبت در مطالبه مهريه، بسيار سريع تر از دادگاه است.
2- هزينه اقدام براي مطالبه مهريه از طريق اجراي ثبت از دادگاه كم تر مي باشد .
3- در شيوه ي مطالبه مهريه از طريق اجراي ثبت اسناد مي توان زوج را در زمان اندك ممنوع الخروج كرد. اگر مطالبه مهريه از طريق دادگاه باشد ممنوع الخروج شدن زوج فقط منوط به صدور و قطعي شدن داد نامه محكوميت وي است.

مطالبه مهريه توسط وكيل


حضور وكيل پايه يك براي مطالبه مهريه در كنار زوجه علاوه بر تسريع در دريافت مطالبه مهريه، موجب اطمينان خاطر زن از هرگونه تضييع حق و حقوق وي توسط زوج مي گردد. فرآيند مطالبه مهريه مانند تمام فرآيندهاي قانوني داراي نكاتي است كه عدم آگاهي كافي و دقيق زوجه مي تواند موجب پايمال شدن حقوق وي و يا كند شدن مراحل رسيدگي در مطالبه مهريه گردد.


مزاياي پيگيري مطالبه مهريه توسط وكيل پايه يك براي زن


• مطالبه مهريه از هر دو روش فوق توسط وكيل پايه يك يك مدت زمان كمتري طول مي كشد.
• در مطالبه مهريه وقتي وكيل پايه يك حضور دارد نيازي به حضور زن در دادگاه نيست.
• در صورت شناسايي اموال مرد وكيل پايه يك مي تواند سريعا آن را توقيف كند.
• در صورت عدم پرداخت مهريه توسط زوج، وكيل مي تواند حكم جلب او را بگيرد.
• براي بازداشت مرد حين فرآيند مطالبه مهريه نيازي به حضور زن نخواهد بود.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۹ اسفند ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۲۰:۰۲ ] [ وكيل ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 3
دیروز : 3
افراد آنلاین : 1
همه : 259
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب